H προσαρμογή των παιδιών σε οποιοδήποτε καινούργιο περιβάλλον είναι τις περισσότερες φορές μια δύσκολη υπόθεση. Χωρίς δισταγμούς στηρίξτε και ενισχύστε τη νέα πραγματικότητα του παιδιού σας. Αυτές οι 10 συμβουλές για ομαλή ένταξη στο σχολικό περιβάλλον θα σας βοηθήσουν.

1 Προετοιμάστε το

Περίπου δύο με τρεις βδομάδες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς είναι καλό να έχετε φροντίσει να του υπενθυμίζετε καθημερινά με θετικές φράσεις ότι σε λίγες μέρες θα πάει σχολείο αφού έχει μεγαλώσει, θα μάθει νέα πράγματα, θα κάνει νέους φίλους κλπ. Χρειάζεται πάντα να μιλάτε με καλά λόγια για το σχολείο και τη δασκάλα, ώστε να του εμφυσήσετε τη σιγουριά και την εμπιστοσύνη σας, με αποτέλεσμα να μη φοβάται το σχολείο.

2 «Εκπαιδεύστε» το

Εξηγήστε του πώς θα πρέπει να συμπεριφέρεται μέσα στην τάξη. Τα παιδιά που πηγαίνουν για πρώτη φορά στο νηπιαγωγείο ή στο δημοτικό σχολείο και προέρχονται από ένα πιο ελεύθερο περιβάλλον δε γνωρίζουν ότι θα πρέπει να κάθονται ήσυχα στο θρανίο, να παρακολουθούν το δάσκαλο κ.τ.λ. Μπορείτε να παίξετε μαζί του σχολείο κάποιες φορές για να προσαρμοστεί πιο εύκολα όταν βρεθεί σε μία αίθουσα διδασκαλίας.

3 Κάντε μία επιδρομή στα βιβλιοπωλεία

Αγοράστε μαζί του τα σχολικά είδη. Αφήστε το να επιλέξει μόνο του το νέο του σχολικό σακίδιο ή κάποια μολύβια, γομολάστιχες κλπ.

4 Επισκεφτείτε το σχολείο

Προτού ξεκινήσει η σχολική χρονιά επισκεφτείτε το χώρο του σχολείου ώστε το παιδί να γνωρίζει από πριν το χώρο ή, εάν αυτό δεν είναι εφικτό, πηγαίνετε πιο νωρίς στην έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η επίσκεψη στους χώρους του σχολείου (γραφείο διευθυντή, γραμματεία, τουαλέτες, καντίνα) πριν από το πρώτο κουδούνι, αποβάλλει το άγχος από τα πρωτάκια, σύμφωνα με μελέτες. Παράλληλα βοηθά τα παιδιά να προσαρμοστούν πιο γρήγορα στη νέα τους καθημερινότητα και τα γεμίζει αυτοπεποίθηση προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους όταν αυτό χρειαστεί.

5 Βοηθήστε το να κάνει φίλους

Η μεγαλύτερη ανησυχία των παιδιών της πρώτης τάξης είναι ότι δεν θα έχουν κανένα φίλο. Αυτό αγχώνει και απομονώνει το παιδί που δυσκολεύεται στην επικοινωνία. Βοηθήστε το παιδί να γνωριστεί, μέσω των γονιών, με άλλα πρωτάκια.

6 Μειώστε το δικό σας άγχος

Όσο μεγαλώνει ένα παιδί, τόσο πιο εύκολος είναι ο αποχωρισμός από τους γονείς. Όμως ο εύκολος ή δύσκολος αποχωρισμός εξαρτάται και από την προσωπικότητα του παιδιού, από προηγούμενες εμπειρίες αποχωρισμού και από τον τρόπο που εσείς χειρίζεστε τον αποχωρισμό. Κυρίως το άγχος του αποχωρισμού έχει να κάνει με τους δικούς σας φόβους και την ανησυχία σας για το καινούριο περιβάλλον του σχολείου, τις δικές σας αμφιβολίες και αγωνία για το αν θα τα καταφέρει το παιδί σας, τις δικές σας ενοχές. Όλα αυτά δυσκολεύουν την ένταξή του στο σχολικό περιβάλλον.πρώτη μέρα σχολείο

7 Δώστε του πρωτοβουλία

Αφήστε το μόνο του να επιλέξει τα ρούχα που θα φορέσει την πρώτη μέρα στο σχολείο για να νιώσει άνετα και όμορφα, όπως κάνετε κι εσείς σε κάθε επαγγελματικό ή προσωπικό ραντεβού. Επίσης, προτείνετέ του να πάρει μαζί του κάποιο αγαπημένο του αντικείμενο ή να δείξει στα άλλα παιδιά κάτι που του αρέσει να κάνει.

8 Κρατήστε μία σταθερή στάση

Όταν πάτε το παιδί για πρώτη φορά στο σχολείο αφήστε το στα έμπειρα χέρια των δασκάλων και φύγετε χωρίς να δείχνετε ότι στεναχωριέστε και ανησυχείτε. Φανείτε ήρεμοι και υπομονετικοί.  Ακόμη κι αν το παιδί κλαίει, αν κολλάει επάνω σας ή σας τραβάει από τα ρούχα αποφύγετε να παραμείνετε την παραμονή σας στο χώρο του σχολείου. Δεν βοηθάτε κανέναν με την παραμονή σας εκεί.πρώτη μέρα σχολείο

9 Δείξτε κατανόηση

Το παιδί προσπαθεί να ενταχθεί και να βρει τη θέση του σ’ αυτή την καινούργια, μικρή κοινωνία. Δείξτε κατανόηση και κάντε υπομονή σε πιθανές αλλαγές της συμπεριφοράς του, οι οποίες μπορεί να είναι προσωρινές.

10 Απευθυνθείτε σε έναν ειδικό

Χρειάζονται 2 – 3 μήνες για να μπορέσει το παιδί να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον. Αν όμως σε αυτό το διάστημα το παιδί κλαίει, αρνείται να πάει σχολείο, πέφτει συνεχώς, απομονώνεται, δεν μπορεί να απομνημονεύσει ή να θυμηθεί πράγματα, δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, είναι υπερκινητικό, έχει αρκετές φοβίες κλπ. καλό είναι να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό για να διαπιστώσει εάν πίσω από αυτές τις συμπεριφορές κρύβονται πιθανές μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται ειδική αγωγή.

Eιρήνη Γιαννόπαπα Ψυχολόγος (M.Sc. in Special Education, Speech Therapy & Parent Counseling )/Διευθύντρια Κέντρου  Ειδικών  Θεραπειών  » Ίσιδα» (Ηρ. Πολυτεχνείου  87, Πειραιάς/τηλ. 210 4535078/Facebook Page)

Δημοσιογραφική Επιμέλεια : Φίλια Μητρομάρα