Ο “δείκτης κραγιόν”, που επινοήθηκε από τον Leonard Lauder της Estée Lauder, είναι η ιδέα ότι οι πωλήσεις προσιτών πολυτελών προϊόντων αυξάνονται σε συνθήκες οικονομικής ύφεσης. Αυτή η συμπεριφορά δαπανών ίσχυε κατά τη διάρκεια προηγούμενων οικονομικών κρίσεων και η ίδια εικόνα αναδύεται ξανά καθώς οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.

«Βλέπουμε πελάτες να περιποιούνται τους εαυτούς τους με μικρότερες πολυτέλειες ομορφιάς για να προσθέσουν λίγη επιπλέον χαρά στην καθημερινότητά τους», δήλωσε ο Jade Baker.

Σύμφωνα με τον δείκτη, οι αγοραστές λαχταρούν το κραγιόν, με το Black Honey της Clinique, αξίας 21 λιρών, να συγκαταλέγεται στα μπεστ σέλερ της αλυσίδας, αφού έγινε viral επιτυχία στο TikTok. Τα eyeliners και οι μάσκαρα πωλούνται επίσης καλά με την high street ανταγωνιστική Boots να αναφέρει μεγάλη ζήτηση.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Boots, Seb James, λέει ότι τα προϊόντα της είναι μια σχετικά φθηνή απόλαυση για τους πελάτες που χρησιμοποιούν την κάρτα επιβράβευσης Advantage για να συγκεντρώσουν πόντους, ώστε να μπορούν να περιποιηθούν τον εαυτό τους με νέο μακιγιάζ, άρωμα ή περιποίηση δέρματος.

«Κατά τη διάρκεια της τελευταίας ύφεσης, βιώσαμε δύο πράγματα: πρώτον, το «φαινόμενο κραγιόν», που είναι η αποφασιστικότητα να συνεχίσουμε να αγοράζουμε μικρές “λιχουδιές” και, δεύτερον, αυξημένες δαπάνες για δική μας ετικέτα και προωθητικές ενέργειες», είπε. «Αυτές οι τάσεις επέστρεψαν. Οι άνθρωποι μπορεί να μην αποκτήσουν μια νέα καρνταρόμπα, αλλά μπορεί να πάρουν ένα νέο κραγιόν».

Η εταιρεία ερευνών αγοράς Kantar Worldpanel δήλωσε ότι τις 12 εβδομάδες έως τις 18 Σεπτεμβρίου οι πωλήσεις κραγιόν ήταν σχεδόν 10% υψηλότερες από πέρυσι. Κατά τη διάρκεια της περιόδου, 310.000 νέοι αγοραστές αποφάσισαν να αγοράσουν κραγιόν, μια άνοδος σχεδόν 20% που ήταν το μεγαλύτερο βήμα από τον Μάιο του 2021, όταν η αύξηση είχε τεθεί σε αντίθεση με τις απότομες μειώσεις του lockdown.

«Αρχίζουμε να βλέπουμε την απόδοση του κραγιόν να βελτιώνεται δραματικά για να συσχετιστεί με την κρίση κόστους ζωής», δήλωσε ο Matthew Maxwell, διευθυντής στρατηγικών πληροφοριών στην εταιρεία.

Ωστόσο, οι μόδες αλλάζουν και η Emma Fishwick, αναλύτρια στην εταιρεία δεδομένων NPD, λέει ότι ο δείκτης κραγιόν είναι λίγο διαφορετικός αυτή τη φορά, καθώς αντί να είναι απλώς ένα ερώτημα ποια απόχρωση να αγοράσετε, σύμφωνα με μια μεγαλύτερη τάση να ξοδεύετε για περιποίηση δέρματος. Οι γυναίκες ήθελαν προϊόντα που να είναι επίσης ενυδατικά, όπως βάλσαμο ή λάδι, ή να είναι φιλικά προς το περιβάλλον και να μπορούν να ξαναγεμιστούν.

Μια άλλη αναδυόμενη τάση είναι τα DIY μανικιούρ σύμφωνα με το Fishwick, με τις πωλήσεις των μανό να αυξάνονται κατά 1/5 τον Αύγουστο, καθώς οι καταναλωτές που ίσως δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά μια βόλτα στο κομμωτήριο, έκαναν το σπίτι στούντιο ομορφιάς.

Ενώ ο “δείκτης κραγιόν” είναι ένας καθιερωμένος οικονομικός δείκτης Jonny Forsyth, ένας αναλυτής στην εταιρεία ερευνών αγοράς Mintel υποστηρίζει έναν «δείκτη απόλαυσης». Είπε ότι οι καταναλωτές περιποιούνται επίσης τον εαυτό τους τρώγοντας μια πολυτελή σοκολάτα και πίνοντας καφέ για να τον απολαύσουν στο σπίτι.

Αλλά αναδεικνύονται και κάποιοι απίθανοι νικητές. Το Hollywood Bowl, ο μεγαλύτερος χειριστής μπόουλινγκ tenpin του Ηνωμένου Βασιλείου, λέει ότι αντιμετωπίζει τεράστια ζήτηση, καθώς, με μια τετραμελή οικογένεια που μπορεί να παίξει για περίπου 20 £, πρόσφερε προσιτή διασκέδαση σε δύσκολες στιγμές.