Υπάρχουν πολλά που δεν γνωρίζουμε για τον ύπνο. Ερωτήματα όπως γιατί έχουμε κύκλους ύπνου, γιατί ονειρευόμαστε και γιατί οι άνθρωποι χρειάζονται ακόμη ύπνο εξαρχής, είναι αυτά που οι επιστήμονες εξακολουθούν να βρίσκουν ακριβείς απαντήσεις.

Αλλά ένα πράγμα είναι σίγουρο: όταν κοιμόμαστε και κοιμόμαστε καλά, αισθανόμαστε καλύτερα σωματικά και ψυχικά και αποδίδουμε καλύτερα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε μερικά από τα πράγματα για τον ύπνο και γιατί είναι τόσο σημαντικός για το σώμα και το μυαλό μας.

Ο εγκέφαλός σας ταξινομεί και επεξεργάζεται τις πληροφορίες της ημέρας

Μην ξεγελαστείτε και πιστεύετε ότι όταν κοιμάστε έχει κλείσει και ο εγκέφαλός σας. Ο εγκέφαλός σας είναι πραγματικά πολύ απασχολημένος ενώ κοιμάστε, ταξινομώντας και αποθηκεύοντας πληροφορίες από την ημέρα. Αυτή η διαδικασία είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη δημιουργία μακροπρόθεσμων αναμνήσεων, καθώς ο εγκέφαλός σας ενοποιεί όλες τις πληροφορίες που συλλέγει κατά τη διάρκεια της ημέρας και τις αποθηκεύει για μελλοντική χρήση.

Οι ορμόνες πλημμυρίζουν το σώμα σας

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές ορμόνες που απελευθερώνονται κατά τη διάρκεια του ύπνου, όλες με διαφορετικούς σκοπούς. Η μελατονίνη, που απελευθερώνεται από την επίφυση, ελέγχει τα πρότυπα ύπνου σας. Τα επίπεδα αυξάνονται τη νύχτα, με αποτέλεσμα να νυστάζεστε. Ενώ κοιμάστε, η υπόφυσή σας απελευθερώνει αυξητική ορμόνη, η οποία βοηθά το σώμα σας να αναπτυχθεί και να επανορθωθεί.

Το συμπαθητικό νευρικό σας σύστημα χαλαρώνει

Κατά τη διάρκεια του ύπνου, το συμπαθητικό νευρικό σας σύστημα – το οποίο ελέγχει την απόκριση μάχης ή φυγής – έχει την ευκαιρία να χαλαρώσει. Μελέτες έχουν δείξει ότι όταν στερούμαστε τον ύπνο, η δραστηριότητα του συμπαθητικού νευρικού συστήματος αυξάνεται, η οποία αντικατοπτρίζεται επίσης από την αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Οι επιστήμονες που μελετούν τη στεφανιαία νόσο διερευνούν εάν υπάρχει σχέση μεταξύ της μειωμένης διάρκειας ύπνου και του αυξημένου κινδύνου καρδιακής νόσου.

Τα επίπεδα κορτιζόλης χαμηλότερα

Τα επίπεδα κορτιζόλης, που συχνά αποκαλείται ορμόνη του στρες, μειώνονται κατά τις πρώτες ώρες ύπνου προτού φτάσουν στο μέγιστο λίγο μετά το ξύπνημα. Αυτό σας βοηθά να αισθάνεστε ζωηροί όταν ξυπνάτε και ανοίγει η όρεξή σας.

Οι μύες σας παραλύουν

Ενώ κοιμάστε, περνάτε σε διάφορες περιόδους ύπνου χωρίς γρήγορη κίνηση των ματιών (NREM) και ύπνου ταχείας κίνησης των ματιών (REM). Κατά τη διάρκεια του ύπνου REM βλέπουμε τα πιο ζωντανά όνειρα. Σε αυτό το στάδιο, οι μύες σας παραλύουν προσωρινά, που σημαίνει ότι δεν μπορείτε να κινηθείτε. Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι αυτό μπορεί να συμβαίνει για να μην πραγματοποιήσετε φυσικά τα όνειρά σας.

Η αντιδιουρητική ορμόνη (ADH) σας βοηθά να μην χρειάζεται να πάτε στην τουαλέτα

Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί πρέπει να πηγαίνετε στην τουαλέτα για να κατουρήσετε κάθε δύο ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά μπορείτε να κοιμηθείτε ολόκληρες οκτώ χωρίς να πάτε στην τουαλέτα; Ευχαριστώ την ADH, μια αντιδιουρητική ορμόνη που απελευθερώνεται από τον εγκέφαλο με κιρκάδιο ρυθμό που απενεργοποιεί την ανάγκη για τόσο συχνά ούρηση κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Το ανοσοποιητικό σας σύστημα απελευθερώνει τις κυτοκίνες

Ενώ κοιμάστε, το ανοσοποιητικό σας σύστημα απελευθερώνει έναν τύπο μικρών πρωτεϊνών που ονομάζονται κυτοκίνες. Εάν είστε άρρωστοι ή τραυματισμένοι, αυτές οι κυτοκίνες βοηθούν το σώμα σας να καταπολεμήσει τη φλεγμονή, τη μόλυνση και το τραύμα. Χωρίς αρκετό ύπνο, το ανοσοποιητικό σας σύστημα μπορεί να μην είναι σε θέση να λειτουργήσει στα καλύτερά του.

Όπως καταλαβαίνετε ο ύπνος τρέφει τα παιδιά….είναι σημαντικός τόσο για την σωματική μας υγεία και ευεξία όσο και για την ψυχική!

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.