Για πολλούς αρχαίους πολιτισμούς της λατινικής Αμερικής το κακάο θεωρείτο η τροφή των θεών, και όχι άδικα. Μόνο οι εύποροι είχαν πρόσβαση σε αυτό.Ο θαυματουργός αυτός καρπός, είναι υπεύθυνος για την παρασκευή της αγαπημένης σε όλους μας, σοκολάτας. Εάν εντάξουμε το κακάο (χωρίς ζάχαρη και γάλα) στην διατροφή μας, έχουμε να επωφεληθούμε από τις ιδιότητές του, οι οποίες έχουν μόνο καλά να μας προσφέρουν. 

Η προέλευση του κακάο

Πως φτάνει το κακάο στα χέρια μας; Είναι πολύ ενδιαφέρον ο τρόπος που φτιάχνεται το κακάο από τους σπόρους του κακαόδεντρου. Το κακαόδεντρο βρίσκεται στα τροπικά δάση της Αφρικής και της Ν. Αμερικής. Όταν ωριμάσει ο καρπός, μέσα στον οποίο υπάρχουν περίπου 40 λευκοί σπόροι σε ένα γλυκό πολτό, κόβεται από το δένδρο και αφαιρείται η εξωτερική του φλούδα.

Οι σπόροι σκεπάζονται με φύλλα μπανανιάς. Μέσα στον πολτό πραγματοποιείται η διαδικασία της ζύμωσης, από την οποία θα προέλθει η μυρωδιά και γεύση που γνωρίζουμε. Μετά τη ζύμωση, που κρατάει μια εβδομάδα περίπου, οι σπόροι απλώνονται στον ήλιο για ξήρανση. Αφού ξεραθούν, αποκτούν το γνωστό μας καφέ χρώμα. Τότε, σπάμε και αφαιρούμε το κέλυφός τους και τους αλέθουμε για να αποκτήσουμε το κακάο.

Το κακάο περιέχει φυτικό λίπος, υδατάνθρακες, αντιοξειδωτικά και βιολογικές δραστικές ουσίες, καφεΐνη, βασικά μέταλλα και βιταμίνες. Περιέχει το βελτιωτή της διάθεσης, την ακανδάμη με την οποία πετυχαίνουμε αίσθημα ευφορίας. Γι’αυτό και πολλές φορές όταν είμαστε «στα κάτω» μας, αναζητούμε λίγη σοκολάτα. Σε αυτό συμβάλλει και η σεροτονίνη που περιέχει.

Το κακάο και ο σίδηρος

Εκτός από το «θεϊκό» γλυκό, το κακάο έχει ένα σωρό οφέλη για τον οργανισμό μας. Τα τελευταία, μάλιστα, χρόνια, έχει αποκαλυφθεί ότι έχει την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε σίδηρο που μπορεί να βρει κανείς, με 36 mg στα 100 γραμμ. ή 1,8 mg ανά κουταλιά σκόνης κακάο, που αντιστοιχεί στο 10% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης! Αντίστοιχα, να έχετε υπόψιν σας ότι μπορείτε να απολαύσετε λίγη μαύρη σοκολάτα με 75-80% περιεκτικότητα σε κακάο ώστε και να ικανοποιήσετε την ανάγκη σας για κάτι γλυκό αλλά και να λάβετε μία έξτρα δόση σιδήρου, που τόσο σημαντικός είναι για τον οργανισμό.

Πλούσιο και σε θερμίδες

Προσοχή όμως, καθώς 100 γρ. κακάο σε σκόνη περιέχουν 350 θερμίδες. Πίνοντας το ως ρόφημα, χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών ουσιών, το κακάο αποδίδει 45 θερμίδες ανά κουταλιά της σούπας. Υπολογίστε, επομένως, πόσο θα ανέβουν οι θερμίδες με την προσθήκη ζάχαρης ή γάλακτος.

Άλλα οφέλη που έχουν συσχετιστεί με το κακάο:

  1. Μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση.
  2. Μειώνει το ρίσκο για καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικό επεισόδιο
  3. Βελτιώνει τη γνωστική λειτουργία και εμποδίζει την εμφάνιση της νόσου Αλτσχάιμερ.
  4. Αποτρέπει την πρόωρη γήρανση, καθώς περιέχει πολυφαινόλες, που είναι αντιοξειδωτικά.
  5. Έχει υψηλή συγκέντρωση μαγνησίου. Έτσι, βοηθάει στη μείωση της κόπωσης, του διαβήτη τύπου ΙΙ, της αρτηριακής πίεσης.
  6. Βελτιώνει τα συμπτώματα της κατάθλιψης.
  7. Βοηθά στην πρόληψη του καρκίνου.
  8. Εκτός από μαγνήσιο, υγιή λιπαρά και πολλά αντιοξειδωτικά, περιέχει ασβέστιο, σίδηρο, ψευδάργυρο, χαλκό, κάλιο και μαγγάνιο. Περιέχει, επίσης, πολλές βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β1, Β2, Β3, βιταμίνες Α, C, E, καθώς και παντοθενικό οξύ.

Κακάο και καφεΐνη

Το κακάο περιέχει μία ποσότητα καφεΐνης, η οποία εξαρτάται από τον τύπο των κόκκων και το βαθμό της ζύμωσής τους. Π.χ. σε σκόνες κακάο, που παρασκευάζονται από έντονα ζυμωμένους κόκκους κακάο, από την Αφρική, το ποσοστό της καφεΐνης είναι γενικά πολύ χαμηλό: 0,1% ή και λιγότερο. Ο συνδυασμός κακάο και καφεΐνης παρέχει οφέλη ως προς τις πνευματικές επιδόσεις, χωρίς τις επιπτώσεις του καφέ, όπως τη νευρικότητα. Το κακάο συμβάλλει στην αύξηση της ροής αίματος προς τον εγκέφαλο, βοηθώντας, με τον τρόπο αυτόν, τις γνωστικές ικανότητες και την προσοχή. Αντίστοιχα η καφεΐνη, από μόνη της, μπορεί να εντείνει το αίσθημα του άγχους, όμως το κακάο μετριάζει αυτήν την επίδραση.

Φτιάξτε ένα ρόφημα κακάο σήμερα και επωφεληθείτε από τις ιδιότητές του

Βράζετε νερό όσο η ποσότητα μιας κούπας και ρίχνετε 1-2 κουταλιές του γλυκού κακάο. Ανακατεύετε καλά και μόλις φουσκώσει, το κατεβάζετε από τη φωτιά και πίνετε. Καλύτερα να μην βάλετε καθόλου ζάχαρη, ούτε γάλα καθώς ο συνδυασμός τους δεν επιτρέπει να απορροφηθούν και ο σίδηρος αλλά και το ασβέστιο. Μπορεί να σας φανεί περίεργο τις πρώτες φορές αλλά αφού το συνηθίσετε, δεν θα θέλετε να το ξαναπιείτε με γάλα και ζάχαρη.

Leave a Reply

Your email address will not be published.