Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα για τα ελληνικά fashion eshop σύμφωνα με την έρευνα της μηχανής αναζήτησης μόδας GLAMI. Παρόλη την αρχική πτώση στις πωλήσεις (που ξεπέρασε το 35%) το πρώτο διάστημα των μέτρων αντιμετώπισης του COVID-19 η αύξηση που παρατηρείται σε παραγγελίες, αναζητήσεις και κυρίως σε πωλήσεις μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου είναι μεγαλύτερη και από την προ Covid-19 περίοδο (+15% στις πωλήσεις).

Μέτρα και Επιπτώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Το 78% των ερωτηθέντων είδε άμεσα μείωση στις πωλήσεις κυρίως μετά την εξαγγελία των πρώτων μέτρων. Σημαντικά ήταν επίσης τα προβλήματα που αντιμετώπισαν τα eshop σε όλο το φάσμα των συνεργατών τους από την προμήθεια νέου εμπορεύματος (39%) μέχρι και τις καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών (36.6%). Στα θετικά, ένα ποσοστό της τάξης του 7.3% είδε τις πωλήσεις του να ανεβαίνουν.

Οικονομικότερα προϊόντα και ανάγκη για περισσότερη Επικοινωνία με τους Καταναλωτές

Η επικοινωνία αναδεικνύεται ως μία από τις σημαντικότερες διαφαινόμενες αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών αφού, παρατηρείται αύξηση στην αλληλεπίδραση με τα eshop με το  41% να λαμβάνει περισσότερες ερωτήσεις σχετικά με τον εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης, το 20.5% ερωτήσεις σχετικά με την ασφάλεια κατά την παράδοση και 10.3% σχετικά με τους τρόπους πληρωμής. Η ζήτηση για οικονομικότερα προϊόντα παρατηρήθηκε από τις πρώτες κιόλας μέρες από το 43.6% των ερωτηθέντων.

Αισιόδοξες ενδείξεις από τους καταναλωτές

Η παροχή ειδικών προσφορών σε συνδυασμό με την συνεχή επικοινωνία τους (69%), τα δωρεάν μεταφορικά (27.3%) και η άμεση επικοινωνία με το κοινό για θέματα ασφάλειας και χρόνου παράδοσης (36.5%) έχουν αρχίσει ήδη να αποδίδουν και κρίνονται από τα eshop ως οι 3 ενέργειες με τα θετικότερα αποτελέσματα για τα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Η θετική αυτή στάση φαίνεται να συμφωνεί και με τα δεδομένα που συλλέγει όλο αυτό το διάστημα το GLAMI και δείχνουν μία πολύ θετική προσαρμοστικότητα της online συμπεριφοράς και στα προϊόντα μόδας. Ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων όπως αναμενόταν σημείωσαν πτώση το πρώτο διάστημα, η αύξηση που παρατηρείται σε παραγγελίες, πωλήσεις και αναζητήσεις μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου είναι μεγαλύτερη και από την προ Covid-19 εποχή. Το παραπάνω trend αποδεικνύει τις προβλέψεις για μετατόπιση των καταναλωτικών δαπανών προςτα ηλεκτρονικά καταστήματα συμπεριλαμβανομένων και αυτών της μόδας. Σημαντική αύξηση στον αριθμό πωλήσεων στο GLAMI.gr σημείωσαν οι κατηγορίες αθλητικού, παιδικού και βρεφικού ρουχισμού, εσωρούχων και ρούχων ύπνου. Αναλυτικότερα:

Κατηγορία /Ημερομηνία 02-08-03. 2020 09-15-03. 2020 16-22.03 2020 23-29.03 2020 30. 03- 05.04 2020
Αθλητικά          
% εβδομαδιαία μεταβολή -24.83% -2.68% 4.59% 42.98% 42.94%
Εσώρουχα          
% εβδομαδιαία μεταβολή -36.71% -8.00% 36.96% 122.22% 75.00%
Ρούχα ύπνου          
% εβδομαδιαία μεταβολή 78.57% -56.00% 118.18% 137.50% 63.16%
Παιδικά Ρούχα          
% εβδομαδιαία μεταβολή -25.00% 16.67% 11.43% 17.95% 136.96%

*εβδομαδιαία ποσοστιαία μεταβολή από τη σύγκριση του αριθμού πωλήσεων που έγιναν τις περιόδους πριν και μετά την εφαρμογή των μέτρων αντιμετώπισης του Covid_19

Οι προσδοκίες για το μέλλον της online αγοράς μόδας

Αν και το 56.1% των ερωτηθέντων θέτει ως άμεσο στόχο την επιβίωση της εταιρείας μέχρι την ομαλοποίηση της κατάστασης, το 41.6% βλέπει και την αισιόδοξη πλευρά καθώς θεωρεί την πανδημία μια ευκαιρία να προσαρμόσει ο κλάδος τις στρατηγικές του και να δοκιμάσει νέα πράγματα επιβεβαιώνοντας τη θετική προσδοκία ότι οι τρέχουσες εξελίξεις μπορούν να δημιουργήσουν μακροπρόθεσμα ευκαιρίες για τα online καταστήματα.

Άμεση αλλαγή Στρατηγικής και Marketing Mix

Με μία πιθανή ύφεση στην Ελληνική Οικονομία, οι εταιρείες εμπορίου μόδας προχώρησαν άμεσα σε αλλαγές και διορθωτικές κινήσεις με το 68.3% των eshop να μειώνει τις διαφημιστικές δαπάνες που δεν φέρνουν άμεσο ROI και το 48.8% να προχωρά σε αλλαγή στρατηγικής και αναζήτηση νέων καναλιών marketing επενδύοντας περισσότερο στο online marketing. Η εισαγωγή νέων προϊοντικών γραμμών που απαντούν στα ζητούμενα των καταναλωτών είναι κάτι στο οποίο προχώρησε το 22% των eshop ενώ το 42% προχώρησαν σε προσφορές και εκπτώσεις που δεν ήταν προγραμματισμένες.

Η έρευνα διεξήχθει τις πρώτες μέρες του Απριλίου με τη συμμετοχή στελεχών 41 ηλεκτρονικών καταστημάτων μόδας της χώρας και με στοιχεία της αγοραστικής συμπεριφοράς που αφορούν στην περίοδο πριν και μετά την εφαρμογή των μέτρων κλεισίματος των καταστημάτων και την απαγόρευσης της κυκλοφορίας.

Αναλυτικά όλα τα στοιχεία της έρευνας στο www.fashion-research.gr, το «εργαλείο» που δημιούργησε το GLAMI για όσους επιθυμούν να «ξεκλειδώσουν» τα στοιχεία της συμπεριφοράς των Ελλήνων καταναλωτών και να ενημερωθούν για τα πιο σημαντικά e-commerce trends στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου μόδας.