Μήπως δουλειά και οικογένεια βρίσκονται σε δύο άκρες και προσπαθείτε με νύχια και με δόντια να τα ισορροπήσετε; Αυτοί οι τρόποι θα σας βοηθήσουν να βρείτε τη χρυσή τομή μεταξύ καριέρας και οικογένειας.

1 Μην συγχέετε τα προβλήματα

Tις περισσότερες φορές, όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά θεωρούμε ότι τα προβλήματα προέρχονται από τη συνύπαρξη των δύο ρόλων. Σκεφτόμαστε: «Αν δεν είχα τόσες ευθύνες στην οικογένεια θα ήμουν καλύτερος/η στη δουλειά μου» ή «αν δεν δούλευα όλη μέρα δεν θα είχα προβλήματα στο σπίτι». Όμως, προσπαθείτε κάθε φορά να εστιάζετε στο πραγματικό πρόβλημα που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή. Αν στη δουλειά π.χ. δεν είστε ιδιαίτερα παραγωγικοί δείτε αν χρειάζεστε περαιτέρω εκπαίδευση, ή μήπως πρέπει να προσεγγίσετε διαφορετικά το project κ.λπ. και αν δεν προλαβαίνετε να ολοκληρώσετε τις δουλειές στο σπίτι τότε ίσως να χρειάζεται να μειώσετε τις προσδοκίες σας , να μάθετε να διαχειρίζεστε καλύτερα τον χρόνο σας, να μοιράζεστε τις δουλειές και να μην τα αναλαμβάνετε όλα εσείς.

2 Πάντα να ρωτάτε τον εαυτό σας

Για να πετύχετε ισορροπία μεταξύ οικογένειας και εργασίας πάντα να ρωτάτε τον εαυτό σας: «Ποιες είναι οι προτεραιότητές μου, τι έχω πραγματικά ανάγκη, τι χρειάζεται να γίνει;». Ακόμα κι αν η ισορροπία δεν είναι εφικτή αυτή τη στιγμή, αναλογιστείτε τι σημαίνει για σας ισορροπία μακροπρόθεσμα. Με ποιον τρόπο θα βρείτε και θα διατηρήσετε ισορροπία στο μέλλον; Τι είναι για σας σημαντικό στη ζωή; Τι στόχους έχετε; Τι θα αποτελούσε μια ισορροπημένη κατάσταση για σας τώρα;

παιδια και δουλεια (2)

3 Ηρεμήστε

Η τελειομανία πολλές φορές δημιουργεί την ανασφάλεια ότι δε τα καταφέρνετε καλά τόσο στον εργασιακό, όσο και στον οικογενειακό τομέα, κι αυτό προκαλεί επιπτώσεις και στις ισορροπίες. Γι’ αυτό πάρτε μια βαθιά ανάσα, ηρεμήστε και προσπαθήστε να είστε παρόντες σε ό,τι σας συμβαίνει.

4 Μην άγχεστε για τα παιδιά

Σύμφωνα με έρευνες τα παιδιά εργαζόμενων γονιών που πηγαίνουν σε παιδικό σταθμό, γίνονται πιο κοινωνικά, μαθαίνουν περισσότερα πράγματα και κάνουν φιλίες νωρίτερα από τα υπόλοιπα.

5 Διαχειριστείτε καλύτερα τη μέρα σας

Για να ισορροπήσετε εργασία και οικογένεια χρειάζεται καλύτερη διαχείριση χρόνου. Έτσι λοιπόν δοκιμάστε να κάνετε αυτά:

 

  • Προετοιμαστείτε: Αποφύγετε τα εξοντωτικά πρωινά με το να οργανώνετε από το προηγούμενο βράδυ τις πρωινές δουλειές. Π.χ. προετοιμάστε το κολατσιό των παιδιών, επιλέξτε τα ρούχα που θα φορέσετε, φτιάξτε μαζί με τα παιδιά τις σχολικές τους τσάντες και έχετε έτοιμη και τη δική σας τσάντα με τα απαραίτητα. Φτιάξτε λίστα με τις δουλειές της επόμενης ημέρας και κατανείμετε εργασίες.

παιδια και δουλεια (1)

 

  • Οργανώστε ένα ημερολόγιο: Ένα ημερολόγιο μπορεί να περιλαμβάνει ημερομηνίες για το πότε εξοφλούνται οι λογαριασμοί, εκδηλώσεις του σχολείου, εξωσχολικές δραστηριότητες, γενέθλια και πολλά άλλα. Υπάρχουν τέλεια ημερολόγια στη Google, όπου μπορούν και συγχρονίζονται σε smartphones και να σας ειδοποιούν για να μην ξεχνάτε τι πρέπει να κάνετε. Επίσης, σημειώνετε ποιές είναι όλες οι εβδομαδιαίες δραστηριότητες σας, επαγγελματικές και προσωπικές. Αποφασίστε τι είναι απαραίτητο και τι σας δίνει περισσότερη ικανοποίηση. Δείτε εάν θα μπορούσατε να μεταθέσετε σε άλλους καθήκοντα που δυσκολεύεστε να χειριστείτε.

 

  • Φροντίστε να είστε σε επαφή με τα παιδιά: Κρατάτε επαφή με τα παιδιά σας, ακόμη και όταν είστε στη δουλειά. Αν το παιδί είναι νήπιο ηχογραφήστε τη φωνή σας ή στέλνετε βιντεάκια από το κινητό σας στον άνθρωπο που το φροντίζει ώστε να σας βλέπει και να σας ακούει. Τηλεφωνείτε συχνά στα παιδιά ή όταν έχετε διάλειμμα καλέστε τα στη δουλειά σας, εφόσον αυτό είναι δυνατό.

 

  • Βάλτε χρονικά όρια: Βάλτε όριο στον έλεγχο των e-mail ή στα επαγγελματικά τηλεφωνήματα, και προσπαθήστε να τα κάνετε όταν τα παιδιά κοιμούνται. Μειώστε τον χρόνο τηλεόρασης και αυξήστε το χρόνο με το σύντροφό σας κατά τις βραδινές ώρες. Στο χώρο εργασίας σας, προσπαθήστε να διαχειριστείτε καλύτερα τον χρόνο σας. Φυσικά και θέλετε να έχετε καλές σχέσεις με τους συναδέλφους σας, αλλά οι πολλές ανταλλαγές e-mails, το σερφάρισμα στο Internet, το κουτσομπολιό και τα γεύματα που διαρκούν πολύ είναι περισπασμοί που μειώνουν την παραγωγικότητά σας. Εστιάστε στις εργασίες που πρέπει να γίνουν και μιλήστε με τους συναδέλφους κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων ή το μεσημέρι.

 

Ειρήνη Ν Γιαννόπαπα

Ψυχολόγος

M.Sc. στην Ειδική Αγωγή , Λογοθεραπεία & Συμβουλευτική Γονέων

Πανεπιστήμιο Αθηνών

www.isida.gr