Οι ψυχολογικές επιδράσεις που επηρεάζουν όλο τον κόσμο και δεν μπορούμε να αντιληφθούμε στην καθημερίνότητά μας! Ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπορεί να συμπεριφέρεται πολύ περίεργα μερικές φορές! Μας κάνει να συμπεριφερόμαστε παράλογα, να πιστεύουμε στην απόλυτη ανοησία και μπορεί να αλλάξει ακόμη και τις αναμνήσεις μας. Ωστόσο, κάθε απόφαση που παίρνουμε λαμβάνεται για κάποιο λόγο. Τι ακριβώς είναι λοιπόν αυτό που καθορίζει τις επιλογές που κάνουμε;

Οι ξένοι μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά ενός ατόμου

Είναι όλα σχετικά με τη θεωρία Zajonc (κοινωνική διευκόλυνση). Μπορείτε να περπατήσετε με ένα παλιό σκισμένο μπλουζάκι στο σπίτι, αλλά να συμπεριφέρεστε σαν κυρία έξω στον κόσμο. Ωστόσο, η συμπεριφορά ενός ατόμου εξαρτάται όχι μόνο από την παρέα του αλλά και από τον αριθμό των ακούσιων μαρτύρων από τους οποίους περιβάλλεται κάποια συγκεκριμένη στιγμή. Για παράδειγμα, ένας άντρας είναι πιθανό να δώσει τη θέση του σε ένα λεωφορείο για να εντυπωσιάσει μια κυρία.

Λόγω του ενδιαφέροντος ενός ατόμου για ένα πείραμα, μπορεί να συμπεριφέρεται διαφορετικά

Το φαινόμενο Hawthorne ισχύει εδώ. Ένα νέο περιβάλλον έχει τον τρόπο να κορυφώνει το ενδιαφέρον μας για ένα πείραμα ή ένα γεγονός, να μας κάνει να συμπεριφερόμαστε διαφορετικά, να ενεργούμε πιο επιμελώς και πιστά και να δίνουμε ένα ψευδώς θετικό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, σε ένα σούπερ μάρκετ, ας υποθέσουμε ότι σας προσφέρεται να δοκιμάσετε μια πάστα ψαριού με νέα γεύση και να συμπληρώσετε ένα ερωτηματολόγιο. Μπορεί να του δώσετε υψηλή βαθμολογία στο κατάστημα, αλλά στο σπίτι, συνειδητοποιείτε ότι δεν υπάρχει τίποτα ιδιαίτερο σε αυτό.

Οι άνθρωποι θυμούνται τις ημιτελείς εργασίες καλύτερα από τις τελειωμένες

Εδώ ισχύει το φαινόμενο Zeigarnik. Ένα άτομο είναι πιο πιθανό να θυμάται πράγματα ή ενέργειες που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Για παράδειγμα, ένας σερβιτόρος θυμάται την παραγγελία σας μέχρι να σας την φέρει και μετά στρέφει την προσοχή του σε άλλους πελάτες. Είναι παρόμοιο με την πώληση σε μια γυναίκα που έχει ήδη επιλέξει ένα νυφικό κάπου αλλού — δεν πρόκειται να θυμηθεί τα φορέματα που της δείξατε.

Οι άνθρωποι αγοράζουν ακριβά πράγματα επίτηδες

Εδώ είναι το φαινόμενο Veblen — μια οικονομικά αδικαιολόγητη ζήτηση για ακριβά προϊόντα. Αυτή η επίδραση παρατηρείται συχνά μεταξύ των νέων που ενδιαφέρονται να διατηρήσουν την κοινωνική τους θέση. Τα προϊόντα με έκπτωση συχνά θεωρούνται ελαττωματικά.

Οι άνθρωποι τείνουν να συμπαθούν αυτούς που κάνουν λάθη

Αυτό είναι ένα παράδειγμα του φαινομένου pratfall. Οι πετυχημένοι άνθρωποι που κάνουν λάθη και φαίνονται αστείοι τείνουν να είναι πιο ελκυστικοί. Η τελειότητα μας κρατά σε απόσταση και μπορεί ακόμη και να είναι εκνευριστική.

Οι άνθρωποι υπερεκτιμούν την προσοχή που τραβούν

Το εφέ του προβολέα είναι να έχετε την αίσθηση ότι σας κοιτάζουν και ότι οι άνθρωποι παρατηρούν όλα τα λάθη σας. Εάν μια γυναίκα ξεχάσει να βάλει μάσκαρα στο ένα μάτι, θα είναι σίγουρη ότι όλοι γύρω της θα το προσέξουν και θα της γελάσουν.

Όσο περισσότεροι άνθρωποι σας περιβάλλουν, τόσο λιγότερο πιθανό κάποιος θα προσπαθήσει να σας βοηθήσει όταν το χρειάζεστε

Εδώ έχουμε το φαινόμενου του περαστικού. Όσο περισσότεροι άνθρωποι περιβάλλουν ένα άτομο που χρειάζεται βοήθεια, τόσο λιγότερο πιθανό κάποιος από αυτούς να βοηθήσει πραγματικά. Εάν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σε ένα μέρος, ο καθένας από αυτούς είναι πιθανό να πιστεύει ότι κάποιος άλλος θα βοηθήσει. Επομένως, κανείς δεν βοηθάει. Οι ψυχολογικές επιδράσεις είναι πάνω από την κοινή λογική!

Διάβασε επίσης:

Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου: Οι 5 σταθμοί που πλέον δεν υπάρχουν!