Μπορεί μια απλή τεχνική να κόψει την όρεξή σας; Μπορεί η πίεση στα σημεία βελονισμού να μειώσει την επιθυμία σας για γλυκό ή τις λιγούρες σας για κάτι αλμυρό; Επιπλέον, μπορεί να σας βοηθήσει να απαλλαγείτε από το συναισθηματικό φαγητό;

H Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Δέσποινα Μαρσέλου, εξηγεί τη νέα μέθοδο για αδυνάτισμα.

Τι είναι το tapping;

Η «θεραπεία» είναι γνωστή ως Emotional Freedom Techniques ή EFT ή tapping ή συναισθηματικός βελονισμός. Το tapping είναι βελονισμός χωρίς βελόνες και η τεχνική αυτή είναι αποτελεσματική στο να σας βοηθήσει να μειώσετε τις λιγούρες, την υπερκατανάλωση τροφής και τους διατροφικούς εθισμούς. Το tapping στοχεύει σε κάποια συγκεκριμένα σημεία πίεσης όπως και τα σημεία του βελονισμού.

Υπό πίεση

Πιστεύεται ότι έαν σκεφτείτε ένα αρνητικό συναίσθημα και πιέσετε σε ορισμένα σημεία των μεσημβρινών, αλλάζει το ενεργειακό πεδίο του σώματος, απελευθερώνει τα καταπιεσμένα συναισθήματα και βοηθά να αποκατασταθεί η ενέργεια και η ισορροπία του πνεύματος. Πιο συγκεκριμένα, αν εσείς λαχταράτε μια σοκολάτα, ίσως αυτή η λαχτάρα δεν αφορά ακριβώς την πείνα αλλά το συναίσθημα: μπορεί να προέρχεται από το άγχος μήπως χάσετε τη δουλειά σας ή επειδή χωρίσατε πρόσφατα. Έτσι το tapping στοχεύει στα βαθύτερα συναισθήματά μας και μέσω πίεσης σας βοηθά να απελευθερώσετε τα παγιδευμένα συναισθήματα που σας οδηγούν στο emotional eating. Έρευνες αναφέρουν ότι η επιθυμία σας για φαγητά μπορεί να μειωθεί σε λιγότερο από 10 λεπτά μετά την εφαρμογή της τεχνικής. Μάλιστα όσοι έχουν δοκιμάσει το tapping πιστεύουν ότι αλλάζει η γεύση των αγαπημένων τους τροφίμων έτσι ώστε να μην μπορούν να τα απολαύσουν.

Τι λέει η διαιτολόγος

Είναι αλήθεια ότι τα συναισθήματα έχουν τη δύναμη να μας παχύνουν, ενώ οι έρευνες αποκαλύπτουν ότι ανάλογα με τη συναισθηματική μας κατάσταση στρεφόμαστε και σε διαφορετικά είδη φαγητού. Τρώμε συναισθηματικά για να νιώσουμε καλύτερα, αλλά τελικά αισθανόμαστε χειρότερα. Επίσης οι διατροφικά εθισμένοι παρουσιάζουν αλλαγές στη διάθεση καθώς αλλάζουν τα επίπεδα της ινσουλίνης και καταναλώνουν συγκεκριμένες τροφές για να μην πέφτουν ψυχολογικά. Όμως αυτό έχει πολύ βαθύτερες αιτίες, ο τρόπος με τον οποίο μεγαλώσαμε, τα συναισθηματικά κενά που δεν μπορούμε να καλύψουμε, καταστάσεις που μια απλή τεχνική μπορεί να έχει αποτέλεσμα, αλλά μόνον προσωρινό. Αν δεν αλλάξει η διατροφική συμπεριφορά, αν δεν δουλέψετε βαθύτερα με τον εσωτερικό σας εαυτό ίσως οι διάφορες τεχνικές να μην έχουν το αποτέλεσμα διαρκείας.

Μπορούμε να ελέγξουμε το συναισθηματικό φαγητό;

Ναι, απλώς αναρωτηθείτε τα εξής προτού φάτε:

1 Αν πραγματικά πεινάτε, αλλά και αν υπάρχει κάποιο συναίσθημα πίσω από την αίσθηση της πείνας.

2 Αν χρειαζόσαστε πράγματι τροφή ή ξεκούραση, διάλλειμα, διασκέδαση ή χαλάρωση.

3 Αν υπάρχει κάποια άλλη εναλλακτική λύση, όπως για παράδειγμα μια βόλτα, ένα μπάνιο χαλαρωτικό, να μιλήσετε με κάποιον κ.ά.

Το να απαλλαγείτε από το συναισθηματικό φαγητό μπορεί να μην είναι εύκολη διαδικασία (ίσως χρειαστείτε και τη βοήθεια κι ενός ψυχολόγου εκτός από τον διαιτολόγο) και σίγουρα χρειάζεται θέληση καθώς θα πρέπει να εστιάσετε σε άλλα πράγματα που μπορεί να σας δώσουν ευχαρίστηση. Το φαγητό είναι μία παροδική παρηγοριά αφού προσφέρει στιγμιαία απόλαυση. Τα συναισθήματα όμως παραμένουν εκεί. Και γι’ αυτά θα πρέπει να κάνετε κάτι.