H Coco Chanel είχε δηλώσει πως «μια γυναίκα που δεν φορά άρωμα, δεν έχει μέλλον». Η ίδια απέδειξε πόσο θερμά υποστήριζε την άποψη της όταν το 1921 λάνσαρε στην αγορά το διάσημο άρωμα «No. 5». Ήταν η πρώτη φορά που οίκος μόδας κυκλοφορούσε άρωμα και η ιστορία δικαίωσε την Coco, καθώς το «Νο. 5» είναι το άρωμα με τις υψηλότερες πωλήσεις στον κόσμο. Ο αστικός μύθος λέει πως το όνομα «Νο. 5» προέκυψε επειδή η Coco διάλεξε το 5o δείγμα που είχε ετοιμάσει για εκείνη ο αρωματοποιός των τσάρων Ernest Beaux.

Τη δεκαετία του ’70, το άρωμα είχε αποκτήσει μεγαλύτερη «δημοτικότητα» από εκείνη που ήθελαν οι υπεύθυνοι του οίκου Chanel και θέλοντας να διατηρήσουν την αίγλη του «Νο. 5» περιόρισαν την παραγωγή του και επιστράτευσαν διάσημους σκηνοθέτες και σταρ  της showbiz προκειμένου να επαναλανσάρουν το άρωμα. Η συγκεκριμένη στρατηγική εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα. Ας δούμε λοιπόν μερικούς διάσημους αστέρες που κατόρθωσαν να συνδέσουν το όνομα τους με το φημισμένο άρωμα:

Nicole Kidman (2004)

Η Nicole Kidman συνεργάζεται ξανά με τον σκηνοθέτη του «Moulin Rouge» και ποιητή της εικόνας Buz Luhrmann (θυμηθείτε και το «Romeo+Juliet» με Leonardo di Caprio και το πρόσφατο The Great Gatsby) και δημιουργούν μια τρίλεπτη ταινία που στη συνέχεια έγινε τηλεοπτικό σποτ των 90” και 30” και στοίχισε στον οίκο Chanel 42 εκατ. δολάρια. Μόνο η αμοιβή της Kidman ήταν 12 εκατ. δολάρια. Το σενάριο ήθελε την Kidman να υποδύεται τη διασημότερη γυναίκα στον κόσμο η οποία στην προσπάθεια της να αποφύγει τους paparazzi μπαίνει στο ταξί που επιβαίνει ήδη ο Rodrigo Santoro (ο Βραζιλιάνος με την ευγενική φυσιογνωμία και το six-pack). Εκείνη μετά από ένα σύντομο αλλά παθιασμένο ειδύλλιο με τον Santoro, επιστρέφει στη ζωή της ως διασημότητα κι ένα βράδυ που ‘βρεχε φλας από paparazzi εκείνος στέκεται στο πλήθος, εκείνη τον εντοπίζει και του χαμογελά. Η μουσική υπόκρουση του παραμυθένιου «Clair de Lune» του Debussy δένει μοναδικά με το ρομαντικό φιλμ.

Audrey Tautou (2009)

Δεν ξέρω πόσες φορές παρακολούθησα στο YouTube το συγκεκριμένο φιλμ όταν κυκλοφόρησε. Αυτή τη φορά οι υπεύθυνοι της Chanel στρέφονται σε εγχώρια ηθοποιό κι εμπιστεύονται την Audrey Tautou και τον σκηνοθέτη της ταινίας που την έκανε διάσημη, «Amelie», Jean-Pierre Jeunet. Το αποτέλεσμα; Η πεμπτουσία των αισθήσεων. Σε αυτό συμβάλλει αναμφίβολα το σκηνικό καθώς το σενάριο θέλει την Tautou να κάνει τη διαδρομή Παρίσι-Κωνσταντινούπολη με το orient express. Στο τρένο συναντά το μοντέλο Travis Davenport, λίγες σταγόνες «Νο.5» αρκούν για να τον κάνουν να ξενυχτά έξω από την καμπίνα της. Η Κωνσταντινούπολη και η Billie Holiday που τραγουδά «I’m a fool to want you» κάνουν τα μαγικά τους κι όταν εκείνη αιχμαλωτίζει τον ωραίο ξένο στον φακό της μηχανής της τη στιγμή που τα πλοιάρια στα οποία επιβαίνουν διασχίζουν αντικριστά το Βόσπορο, η τύχη τους έχει σφραγιστεί! Το συγκεκριμένο σποτ έχει ως κεντρικό άξονα το άρωμα, καθώς η μυρωδιά του «Νο.5» οδηγεί τον Davenport στην αγκαλιά της Tautou.  Δύο λεπτά ατμόσφαιρας, χρωμάτων κι ονειροπόλησης!

Brad Pitt (2012)

Ίσως τα ευκολότερα χρήματα (μόλις 7 εκατ. δολάρια) που έβγαλε ο Brad Pitt στην πολύχρονη καριέρα του (έχει και 6 στόματα να ταΐσει). Τον δημοφιλή ηθοποιό σκηνοθετεί ο Joe Wright του «Υπερηφάνεια και Προκατάληψη» και «Atonement». Όλοι περίμεναν με αγωνία τη νέα διαφήμιση καθώς για πρώτη φορά στα 91 χρόνια κυκλοφορίας του θρυλικού αρώματος, πρωταγωνιστής της είναι ένας άντρας. Το σκηνικό απλό, ένα φωτεινό δωμάτιο, η λήψη ασπρόμαυρη και το σενάριο; ο Brad Pitt να μονολογεί. Το σποτ μπορεί να έφερε αμέσως 2.700.000 χτυπήματα στο YouTube αλλά αυτό έγινε μάλλον για 2 λόγους. Πρώτον, επειδή πρωταγωνιστής του διαφημιστικού ήταν ο Brad Pitt και δεύτερον επειδή κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει τι εννοεί ο «ποιητής».  Η αυτολεξεί μετάφραση του μονολόγου είναι: «Δεν είναι ένα ταξίδι. Κάθε ταξίδι τελειώνει, αλλά εμείς συνεχίζουμε. Ο κόσμος γυρίζει κι εμείς γυρίζουμε μαζί του. Τα σχέδια εξαφανίζονται. Τα όνειρα κυριαρχούν. Αλλά όπου κι αν πάω, είσαι εκεί. Η τύχη μου, το πεπρωμένο, η μοίρα μου. Chanel No. 5. Αναπόφευκτο.» Αυτό ήταν! Το Internet έχει γεμίσει βίντεο-παρωδίες του διαφημιστικού και ο Τύπος κατακρίνει την Chanel και τον Pitt, με αποκορύφωμα το άρθρο της Guardian με τίτλο «Η διαφήμιση του Brad Pitt για το Chanel No.5: Η μυρωδιά της καταστροφής». Μάλλον στην επόμενη καμπάνια θα ξαναδούμε γυναίκα…


Keira Knightley για το Coco Mademoiselle

Το αδερφάκι του «Νο.5» ονομάζεται «Coco Mademoiselle» και κυκλοφόρησε το 2001 προκειμένου ο οίκος να προσεγγίσει πιο νεανικό κοινό. Πρωταγωνίστρια δύο σποτ η Keira Knightley. O προαναφερόμενος Joe Wright, σκηνοθετεί το πρώτο σποτ της Knightley για το άρωμα το 2007 στο οποίο η ίδια παρουσιάζει τον εαυτό της ως τη μοντέρνα εκδοχή της θρυλικής Coco Chanel. H ίδια η Knightley «πάτησε» πάνω στην ισχυρή προσωπικότητα, στο ταμπεραμέντο και προσωπικό χάρισμα της Coco Chanel για να την υποδυθεί. Η μουσική επένδυση ανήκει στην Joss Stone και το κλασσικό τραγούδι του Nat King Cole «L-O-V-E».

«Ομάδα που κερδίζει, δεν την αλλάζεις» λένε κι έτσι η Chanel εμπιστεύεται ξανά την Keira Knightley, τον Joe Wright και την Joss Stone για το καινούργιο σποτ του Coco Mademoisell το 2011.  Στο τρίλεπτο φιλμ, η Knightley είναι η superwoman της Chanel που φοράει μπεζ σουέτ jumpsuit δια χειρός Karl Lagerfeld, οδηγεί μια Ducati 750 Sport στους δρόμους του Παρισιού, ξελογιάζει τον φωτογράφο Alberto Ammann αλλά τον αφήνει στα κρύα του λουτρού, πηδώντας απ’το παράθυρο κι οδηγεί τη μοτοσυκλέτα της στο ηλιοβασίλεμα (όπως ο Λούκυ Λουκ, έφευγε με την Ντόλυ του) ενώ η Joss Stone τραγουδά «It’s a Man’s, Man’s, Man’s World» του James Brown.